Dubai betraktelser m.m



I januari var jag med jobbet på resa till Dubai och det var verkligen en annorlunda upplevelse. Här lite vackra vyer.


Dubai är en av sju stycken emirater. De andra är :Abu Dhabi, Ajman, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah och Umm al-Qaiwain.


Här poserar jag brevid en Dubaibo och höll på att bryta mot alla seder och bruk genom att lägga handen på hans axel. Kvinnor får absolut inte röra en man. Aja baja!


Dubai är byggt på en öken och det är oljan som har finansierat hela det megalomana bygget av Dubai


Här åker vi i ett förarlöst tåg. Rena rama science fiction.
Landets egna befolkningutgörs bara av ca 30%. Alla som är äkta Dubaibor är emirater och mycket förmögna. Dessa människor ser man inte så ofta, utan de människor man träffar är oftast gästarbetare och det språk som talas är engelska. Dessa arbetare utnyttjas på ett sätt som är helt oacceptabelt och om de säger ett knyst om hur de har det till en turist så åker de ut.
Bortsett ifrån att jag aldrig har varit imponerad av bling bling och tom och innehållslös lyx, så skulle jag inte återvända av etiska och moraliska skäl. Nedanstående tråd på reseguiden illustrerar vad jag menar.
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/dubai-the-arabian-dream-ett-hett-resmal-8604

Kram Åsis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0