Minska fett eller kolhydrater- likvärdigt vid diabetes

Många hälsokonsulter, personliga tränare och "kostexperter" kommer med hälsopåståenden om att man ska minska radikalt på kolhydraterna för en bättre hälsa. Med hänvisning till mina tidigare inlägg och rapporteringar kring evidensen bakom kostråden så håller jag mig till de breda "motorvägarna" när det gäller kostråd.
SBU skriver nu i en färsk rapport att dra ned lite på fettet eller minska lite på kolhydraterna sänker blodsockret och vikten ungefär lika mycket hos vuxna med typ 2-diabetes. 

Personligen är jag övertygad om att den viktigaste interventionen heter fysisk aktivitet!

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-diabetes/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0