På träningsfronten

Tidningarna har skrivit lite om träning under veckan som har varit
I DN söndag visar Jari Ketola lite fiffiga övningar. Jag kan starkt rekommendera det sk. kyparlyftet eller kyparknäböj som en del kallar den. Prova att ta en hantel och håll denna rakt upp med rak arm. Gör sedan knäböjar ned till 90 grader och håll hela tiden kroppen upprätt så att ”den strävar mot taket. Byt sedan hand och gör likadant. Grymt jobbigt och effektivt.
I artikeln framhålls nyttan av att träna så att man blir spyfärdig. Nåja det må stå för artikeln. Jag tycker att det räcker med jobbigt respektive väldigt jobbigt. För egen del har jag sedan länge tröttnat på kraschträning. Steg för steg är min filosofi då minimerar man risken för skador och att klienten tappar lusten för träning helt.

Tidningen Metro 2010-01-27 rapporterar om de nya träningstrenderna.
SATS lanserar Nike dynamic training i februari och där är klassen indelad i lag och träningen är mer idrottsinspirerad. Man startar även acroyoga som är en lekfull blandning av yoga, thaimassage och akrobatik.
WorldClass satsar på Zumba express som är ”en rytmisk zumba dans”. Man har gjort reklam för denna på TV-shop där man har sålt den som träningsDVD. Nu kan du även köra den på gymmet alltså.
Arctic Fitness f.d. Nautilus kör MRL som står för mage rumpa lår. Yogalates är en annan träningsform där man har mixat yoga och pilates.
Balance kör med Polar cardio gx. Detta är ett portabelt testsystem som är anpassat för varje person som tränar, vilket gör att man ska kunna anpassa träningen efter sina egna förutsättningar. Man lanserar även grupplöpträningen runningclub.
Metropolis satsar precis som SATS på Nike dynamic training som f.ö. beskrivs som en högintensiv träningsform.

Ja- brist på träningsalternativ är alltså ingen giltig ursäkt…

Själv har jag dåligt samvete för att jag inte har åkt skidor en enda gång denna vinter. Den gamla ursäkten brist på snö funkar inte heller…

 Kram Åsis


Kommentarer
Postat av: träna hemma

jag tycker du verkar klok du har nog helt rätt med att man inte ska köra på allt för häftigt i början.

om man bygger upp det lite i taget så får man ett sug efter att träna men om jag kör så man spyr så vill man inte röra på sig på en vecka eller aldrig mer.

:)ha det bäst

Lasse

2010-05-05 @ 00:44:01
URL: http://www.tranahemma.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0