Hemträningsprylar i garderoben.

I veckans nummer av ICA-kuriren tipsar jag om hemträningsövningar på träningsprylarna du (kanske) har fått i julklapp. Nu när det för en gång skull på länge funkar att lägga ut bilder på bloggen utan att man behöver vänta i EONER av tid, så passar jag på.
Här har jag rotat fram lite av mina egna hemträningsprylar.


Det här är ett nytillskott i min samling och är en variant av en s.k. BOSU  (står för both sides up). En äkta BOSU är inte oval och mer robust än denna men den är också dyrare. Med denna produkt som kallas för Air step och kan man faktiskt göra många roliga hemövningar. Man kan använda den som en step upbräda, det gör dock inte jag p.g.a. bristande talang... Men däremot tillför denna en häftig dimension till övningar såsom situps med lyftade ben, knäböj, sammansatta övningar med hantlar, tricepspressar, bröstpressar eller varför inte den gamla hederliga "kissande hunden" på Air stepen.


Pilatesbollen är något jag använder mig av vid nästan varje träningspass med klienter. Om du bara kan köpa en träningspryl, köp då en sådan, för med hjälp av en pilatesboll kan du få massor av fantastisk funktionell träning. Förutom de "gamla vanliga" övningarna situps och ryggresningar kan du göra plankan med vrid där du står som man gör när man leker skottkärran men här har du fötterna på bollen. Försök att hålla bålen stabil och rak som i den vanliga "plankan" men här försöker du även att vrida på bålen från sida till sida. Grymt jobbigt och otroligt bra bålövning. Det kan tilläggas att man får med en lång rad med muskler vid denna övning utöver bålmuskulaturen såsom axlar och bröst för att nämna några. Utfall är en annan fantastisk variant man kan göra med pilatesboll och JISSES vad den övningen tar. En snäll variant av knäböj kan man köra genom att lägga bollen mot en vägg och sedan lutar man sig mot denna med ryggen och gör knäböj. Testa!
Svenne blev för övrigt purken när jag sa att jag ville ha upp pilatesbollen ifrån källaren nu när renoveringen är klar. Jag fattar inte vad han menar.  Herregud! Jag har ju slängt min spinningcykel och jag har ingen racing taxx och racercykel uppställd. Vad begär han egentligen??!!.....Bollen är ju SKITSNYGG!...


I förgrunden ser vi hantlar som man kan justera vikterna på. Väldigt praktiskt om man har ont om utrymme. Bakom dessa ser vi gummiband. Med gummiband kan du träna de flesta styrkeövningarna. Det är bara fantasin som lägger hinder i vägen. Vill du bli bodybuilder så är inte gummiband det som kommer först på listan av det som bör införskaffas men om du vill bygga upp en grundstyrka så är gummiband ett mycket bra komplement. En mördarövning är att knyta banden runt vristerna och sedan gå i sidled. Oj oj vad det känns på utsidan av rumpan och låren.
Små hantlar som är gummerade. Bra för att undvika skador på golvet m.m. Små hantlar kan du använda till övningar såsom delta sidresning för axlarna kick backs för triceps och bicepscurls m.m. Givetvis måste vikten anpassas till din styrkenivå. En annan övning jag använder en liten hantel till är när jag ligger på mage på golvet

Ja här visar jag prov på min eminenta ritförmåga på dator :-) Vad jag försöker visa är alltså att man ligger med armarna och benen utsträckta och låter armen gå som en klockvisare. När armen är vid klockan sex tar den andra armen över och så gör man samma byta vid klockan tolv. Grymt bra träning för rygg och axlar. P.S. upprepa övningen moturs också.

Det lite tjockare röda hopprepet på bilden kan användas till lite tyngre övningar. Några enkla är ju klassisk roddövning men även "halv rodd" då du behåller armarna raka och bara drar ihop skulderbladen. Den sistnämnda tränar mellersta trapetzius på ett mycket bra sätt.

Benmanchetter är "gamla redskap". Skulle inte vilja påstå att de är oumbärliga för unga friska tränande men väl för äldre människor som behöver bygga upp styrka och träna sig på att lyfta fötterna. För yngre kan dock benmanchetter vara ett bra och kul tillskott vid benlyft vid magträning men även vid stående benlyft. Kan även användas vid powerwalks och vid bassängträning.

Ha det så skoj!
Kram Åsis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0