Att svälta sig fet

De flesta har väl hört kostdiskussioner och fettförbränningssnack till leda vid det här laget, men jag tänkte ge en liten annan infallsvinkel på det här med fettförbränning. Eftersom jag arbetar med viktproblematik och själv har haft ett stört ätbeteende som ung så ligger området mig varmt om hjärtat. Hör du till dem som har problem med din viktbalans, ditt förhållningssätt till mat eller din kropps uppfattning?


Det första du bör göra är att fundera på tanken att kroppen är korkad och inte förstår sitt eget bästa och därför måste vi kontrollera och reglera och tukta våra kroppar som annars skulle bli helt oformliga. Kroppen vet precis vad den behöver men det är vi som bor i kroppen som behöver lära oss att lyssna på den.


I mitt arbete träffar jag många människor som har problem med sitt ätbeteende. En del är normalviktiga och några ligger något under normalvikt men de allra flesta är överviktiga. Ska man tro TV program som du är vad du äter så är lösningen att kort och gott ändra sin kostregim rakt av, och alla som presenteras i TV-programmet frossar och ligger på ett alldeles för högt energiintag. Men det är inte min erfarenhet. De jag träffar har alla provat på otaliga bantningar och dieter. De har förstört sin förbränning på alla otaliga bantningskurer de har utsatt sina kroppar för. Man kan dra ned sin förbränning, med upp till 40 % om man svälter sig. Att banta är faktiskt en form av svält man utsätter sig för, även om man inte svälter sig så att man blir ett skelett.

De personer jag träffar som äter för mycket har problem med hetsätning och frossar inte som Anna Skippers deltagare på ett sätt där det framstår som att de aningslöst vräker i sig mängder av skräpmat varje dag. Det som händer om man ständigt bantar är att kroppen drar ned på förbränningen och börjar signalera svält. Då produceras också stresshormon såsom kortisol som ofta ger ett kraftigt sug efter fett eftersom det för kroppen framstår att den svälter.  Jag brukar krasst säga att snabba viktnedgångar snarare ska betraktas som ett misslyckande, eftersom de i de allra flesta fall slutar med viktuppgång, och då inte bara upp till ursprungsvikten utan ännu mer. Det är detta som kallas för viktcykling.

Jämför din kropp med ett företag. När fabriken får tillräckligt med intäkter kan den börja att investera och nyanställa och öka produktiviteten. På samma sätt är det med kroppen. Får den i sig tillräckligt med energi och rätt makronutrienter regelbundet så kommer den också våga investera i muskeluppbyggnad m.m. Den kommer också att våga förbränna fett i högre utsträckning. Att hårdbanta och tokträna är att skapa en förtroende kris mellan knopp och kropp och det kan ta åratal att komma tillrätta med detta. Så ät väl sammansatta måltider, ät medvetet närvarande och motionera lagom, sov tillräckligt och var snäll mot din kropp så kommer den att vara snäll mot dig.

Kram Åsa-Helena


Skulptur, Hagaparken 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0