Kära pilatesboll

När pilatesbollen introducerades för den breda massan så var jag faktiskt tveksam till att köra på den med mina PT klienter. Jag var rädd att individer med dålig rygg skulle knäcka till ryggen eller sträcka sig. Idag kan jag inte tänka mig att vara utan pilatesbollen i träningsuppläggen.
Givetvis måste man använda sitt (förhoppningsvis goda) omdöme och inte utsätta sig själv eller klienter för alltför avancerade övningar för tidigt, men det går att smyga in pilatesbollen i så gott som samtliga klienters träning. Är man helt ovan vid bollen så kan man börja med att bara sitta på den och sedan försiktigt börja med en liten rörelse i situpsen. Ryggresningarna kan man börja med att bara ligga med magen mot bollen och balansera och känna sig för.
Här är några fiffiga övningar för dig som vill träna funktionellt:


Ryggresningar. Dessa kan du spetsa till genom att lägga
till en vridning som på bilden. Börja med raka och avsluta
med några sett vridningar åt var sitt håll. Bli inte bekymrad
över att det kan kännas lite instabilt. Detta gör bara att fler
muskler får vara med och balansera.


Klassiska situps fast med pilatesboll. Ju mer säker du blir
desto större rörelse kan du göra. Gör övningen tuffare genom
att hålla fingrarna vid tinningarna och armbågarna rakt ut.


Detta är en variant på knäböj men man gör detta med ett
ben i taget. Jag lovar att du kommer att bli imponerad över
hur många muskler som måste vara med i denna övning,
om du inte har provat denna förut. 
Även rörligheten förbättras i en sån här övning.


Här gäller det att hålla upp överlivet och "skjuta" bollen bakåt.
Sträva efter att hålla underbenet lodrätt. Det är svårt men övning
ger färdighet, och oj oj vad det känns i ben och rumpa!

Kram Åsa-Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0