Nyinspirerad efter FaR kurs

Så var det avslutning på kursen om Fysisk aktivitet på Recept på GIH och det var med sorg i hjärtat jag sa farväl till alla trevliga och kunniga och engagerade studiekamrater och lärare. Jag kommer nu med förnyad inspiration ta itu med att försöka sprida budskapet om fysisk aktivitet som en effektiv och evidensbaserad behandlingsform på min arbetsplats. Jag behöver dock inte arbeta i motvind för jag hör till de lyckliga få som har glädjen att arbeta på en arbetsplats med ett mycket salutogent tänkande.

Lite intressant forskning som presenterades av Jill Taube och Ing-Mari Dohrn var att om receptutfärdaren själv var fysiskt aktiv så ökade antalet utfärdade recept. Kanske inte så förvånande. Några av hindren när det gällde att skriva ut recepten var att man inte visste vart man skulle hänvisa patienterna med dessa recept.  Det är ju tyvärr inte någon samordning kring detta och det är upp till olika aktörer på de olika orterna att ha FaR aktiviteter.

Många gym har dock hoppat på detta och för de som inte känner att de kan eller vill lägga pengar på ett träningskort för tre-fyra hundra kronor så finns aktörer såsom Korpen som erbjuder träning för en mycket billig penning. I mitt arbete möter jag också en del paradoxer. Det finns de som inte tycker att de har råd att lägga en enda krona på fysisk aktivitet, men det går utmärkt att röka två paket cigaretter om dagen! Själv anser jag att det är mycket rimligt att subventionera fysisk aktivitet när den skrivs ut på recept lika väl som läkemedel gör det. Det är både etiskt och samhällsekonomiskt försvarbart. Däremot är det också viktigt att framhålla det egna ansvaret för vår hälsa. Något borde man väl vara beredd att lägga på detta?



Andra intressanta fakta som presenterades var den riskfaktor som stillasittande i sig utgör. Även om man motionerar en halvtimme om dagen men är stillasittande resten av dagen så har man faktiskt en förhöjd risk för för tidig död. Man har också sett att en hel del personer som börjar träna blir mindre aktiva under resten av tiden. Det man nu framhåller är vikten av att med jämna mellanrum bryta stillasittandet och resa sig upp och förflytta sig.

Själv vill jag uppmana till att öka farten vid vardagsmotionen. Det finns massor av tillfällen till att höja upp pulsen även vid vardagsförflyttningar och det här är kanonbra för våra kärl.



Ha det gott
Kram Åsa-Helena!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0