Inte smarta slutsatser i artikel om yoga i city

Läste  en artikel om yoga i tidningen city häromdagen. I artikeln skriver krönikören Natalia Kazmierska att yoga-Stockholm borde flumsaneras. I artikeln tar hon upp en rad olika yoga-former och tar också upp att det tydligen finns en hel del dåliga instruktörer. Någon riktig information om hur "seriös" yoga bedrivs ges inte men Kazmierska menar att det enda dessa olika former av yoga har gemensamt är att man tar väldigt bra betalt för lektionerna. Hon berättar att man i New York som är en "annan yogatokig stad" på vissa håll har infört att yogaläraren inte ska ta betalt för sina andliga övningar, utan deltagarna kan istället under en månad om året ge frivilla allmosor till yogaledaren som förmodas leva så enkelt, immateriellt och asketiskt att stålarna räcker. På så sätt ska man bli av med "de giriga kvacksalvare som bara är ute efter stålarna."
Ett utomordentligt oigenomtänkt inlägg skulle jag kalla detta för!  Kazmierska har tydligen ingen aning om att det kostar pengar att driva egna företag och betala lokalhyra m.m.
Jag skulle tvärtom vilja påstå att vi inom träningsbranschen snarare borde slå ett slag för att få upp våra löner i denna lönedumpade bransch! Jag kan inte för mitt liv förstå varför en yogalärare eller någon annan träningsinstruktör ska jobba och slita ideellt, och hur detta skulle ge en högre kvalitet, det fattar jag helt enkelt inte!

Ha det gott!

Kram Åsa-Helena

Du kan läsa artikeln på:
http://www.city.se/ välj tidningen 2009-11-09

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0