Undertecknad "bekänner färg"

Om jag nu sitter och kommenterar en pågående kostdebatt, bör jag kanske i rimlighetens namn berätta var jag själv står. Och här ska jag försöka göra ett försök. Jag har en ganska pragmatisk syn på kost och träning eftersom jag "vet hur lite vi egentligen vet".

Mitt första viktigaste råd är: Om du träffar en person som benhårt förespråkar att en viss väg är den "enda rätta" när det gäller kost och träning - bli skeptisk...

Jag rekommenderar att man äter en allsidig kost bestående av fett proteiner och kolhydrater vid varje mål inklusive mellanmålen, detta för att eliminera sug efter en viss makro nutrient d.v.s. fett, protein eller kolhydrater.

Äta  5 till 6 mål om dagen. När det gäller andelen fett så anser jag att det är mycket viktigt att få i sig tillräckligt. Ät inte lightprodukter såsom minimjölk, lätta m.m. 

Var restriktiv med lightläsk. Trots att många berättar hur livsfarligt det är så finns det ingen forskning som visar på det, så därför anser jag att man än så länge kan dricka lightläsk ibland. Det är snällare mot tänderna mindre risk för karies men tunnar ut tandemaljen på samma sätt som vanlig läsk. Man har sett att hjärnan reagerar på lightprodukter på samma sätt som vid sötade produkter men skillnaden här är ju att du inte får i dig någon energi. Däremot är det ju så att om kroppen svara på exakt samma sätt som vid sockerintag med insulinfrisättning m.m. så kan detta säkert gynna fettinlagring men att det skulle ge samma fettinlagring som vanlig sockerläsk köper jag inte. Man har sett att om man dricker 8 liter aspartamsötad om dagen så kan man få koncentrationsstörningar, och gör du det så behöver du säkert hjälp med andra livsstilsfaktorer också. 

Kolhydrater ökar sug hos många människor och protein mättar bättre. Därför anser jag att man obehindrat kan skära ned kolhydraterna till ca 40 % till förmån för protein.

Fettintag innebär stort intag av energi men medierar också fettförbränning så därför blir ett för lågt fettintag lika förkastligt som ett för högt energiintag.

Ät fleromättade fetter och mycket omega-3.

Ät oraffinerade produkter i så hög utsträckning du kan och i de fall du äter snabb mat - lägg till lite rårivet och grönsaker så "sjysstar" du faktiskt till maten.

Frön och nötter är fina fisken och passar jättebra till mellanmål.

Det spelar ingen roll hur duktigt du äter om du inte motionerar. Motion är hälsopillret nummer ett och fungerar som en buffert och regulator för olika "hälsobelastningar" du utsätter din kropp för exempelvis stress, sämre mat, infektioner m.m. Om du inte kan röra på dig av olika skäl så använd det du kan röra på. 

Kosttillskott är nästan alltid mycket sämre än riktig mat, inte minst när det gäller vitaminer som i för höga doser t.o.m. kan bli cancerframkallande. Det enda tillskott jag förespråkar är omega 3 fett kapslar eftersom jag vet att det är många som inte får i sig tillräckligt via kosten och att kost som ska innehålla omega 3 inte gör det i tillräcklig mängd för att de ex. är tamodlade.

Proteintillskott? Jag tror inte att det är lika bra som protein i vanlig mat, men om det är det enda som står tillbuds så varför inte? Själv tar jag en bar eller en gainomax efter träningen eftersom jag vet att kroppen har ett förhöjt kolhydrat upptag direkt efteråt och att fylla på glykendepåerna är viktigt för att stänga det "immunologiska fönstret". Immunförsvaret är direkt kopplat till glykogendepåerna. Man har också ett förhöjd proteinupptag direkt efter träning och då vill jag givetvis utnyttja detta och fylla på med protein också. En äggsmörgås på grovt bröd går lika bra eller något annat som innehåller fett, proteiner och kolhydrater.

Ska alla äta likadant?
Nix. Jag tror inte på att det går att göra det så enkelt för sig. Man vet exempelvis att människor bryter ned läkemedel olika. (Man kan vara snabb och långsam acetylerare). Varför skulle inte dessa skillnader kunna gälla när det gäller kosten också? Vissa människor menar att de är sockermissbrukare. Jag köper inte terminologin eftersom det är helt naturligt för våra kroppar att vilja ha energirika livsmedel om de får det. Däremot tror jag att man kan ha olika känslighet som gör att man lättare fastnar för sötsaker men samtidigt menar jag att det också beror på en rad andra kringliggande orsaker, inte minst psykologiska. Vissa människor mår förmodligen bra av att få i sig ordentligt med fett för att känna mättnad och på så sätt slippa sug medan andra äter mer kolhydrater och tycker sig må bra av detta. jag är inte så naiv att jag tror att vi alla är lika. Sen har vi variablerna, ålder, kön och träningsmängd och träningsform som alla avgör hur kostupplägget ska se ut.

När det gäller överviktsproblematik så spelar ärftlighet och födslovikt stor roll. Man har känsliga perioder tidigt i livet som kan ge en ökad benägenhet för fettinlagring.

Avslutningsvis kan ni säkert av ovan sagda också notera att jag inte tror att energiintag och energiutgifter är ett nollsummespel. Det är rena rama löjan. Hade så sent som förra veckan en patient som hade haft en binjuretumör. Hon åt farligt lite men gick upp 70 kilo. När tumören avlägsnades gick hon ned alla kilon igen. Kanske ett extremt exempel men vad jag vill få fram är att det är många faktorer som påverkar vår viktbalans.


Här en anrättning skapad av min make Svenne. Quinoa och lax med fårost.

Kram Åsa-Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0