Studie om kroppsposition på cykel

För er inbitna cykelfantaster kan jag rapportera om en färsk studie som jämför tre positioner på cykeln och hur dessa påverkar skillnaden mellan aktiveringen av de olika musklerna som främst är involverade vid cykling. Man tittade även på skillnader i gasutbytet vid de tre positionerna. Man jämför upprätt position, droppad position med händerna lågt ned och aeroposition med händerna så att armbågsleden hålls i ca 93-94 graders vinkel. Inga signifikanta skillnader i gasutbytet kunde man finna men däremot såg man en ökad aktivitet i gluteus maximus och vastus medialis och minskad aktivitet i rectus femoris.

Min egen reflektion blir en fråga om vi spinninginstruktörer borde dra nytta av detta genom att kanske använda det s.k. mellangreppet på cykeln vid sittande position för att på så sätt involvera gluteus maximus och vastus medialis mer och minska aktiviteten i rectus femoris som normalt sätt är mer utvecklad hos människor?

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/120174223/PDFSTART

Kom gärna med reflektioner!
Kram Åsa-Helena

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hej Åsa,



Körde ett 75 minuters spinningpass nu i tisdags i Sumpan. Testade att "dra" sadeln ett snäpp längre bak än måttet med underarmen kräver. Kände att om jag gick ner i en "aero-position" så kändes läget bättre ju mer kadens jag la på. Vilket kanske indikerar att det är ett bra "tempo-läge"?

Vi ses på lördag kl.10.30 då den gamle grekiske härföraren Gluteus Maximus får sig en drillning!

mvh

Stefan

2009-03-12 @ 13:32:46
Postat av: Åsa-Helena

Vad spännande! Det låter ju rimligt, med tanke på att man naturligt rätar upp sig vid backträningen. Det här måste absolut testas vidare! Ja för min del kan herr gluteus och hans kompanjoner hamstrings gott jobba lite mer :-).

Vi ses imorgon!

Många hälsningar

Åsa-Helena

2009-03-13 @ 19:15:30
Postat av: Andreas Glennfalk

Hej Åsa-Helena.

Först vill jag tacka för feedbacken på min klass jag körde på KTH-Conventet. Jag ville egentligen bara säga att det var värmande att du la upp studien om "Kroppsposition på cykeln". Jag går igång något så fruktansvärt på effektivitet i cykel. Du får gärna fortsätta att publicera liknande.

Varma Hälsningar

Andreas Glennfalk

2009-05-29 @ 20:16:00
URL: http://www.ptadde.blogspot.com/
Postat av: Åsa-Helena

Tack själv för feedback! Roligt att du gillade studien. När jag skrev min bok så blev det en hel del studiegenomgångar, för att uttrycka mig milt, så man är väl på nördgränsen :-). Läste med stort intresse på din blogg som var mycket intressant och läsvärd och skriven med stor ödmjukhet. Den tycker jag absolut att du ska fortsätta med. Det du skriver om känner jag igen så väl. Det är ingen lätt bransch vi arbetar inom. Lycka till med bebisen!

Många hälsningar

Åsa-Helena

2009-05-30 @ 19:45:06
URL: http://formsnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0