De nya koströnen tystade inte debatten i många dagar.

Få har väl undgått den stora studie där man jämförde fyra olika dieter med olika procentuell fördelning på fett, protein och kolhydrater och kom fram till att de var likvärdiga. Det spelade ingen roll vad man valde ur viktnedgångssynpunkt. Detta var resultat som inte på något sätt kom oväntat för mig, eftersom jag enträget har förespråkat "ickedieter". Det som däremot förvånade mig mycket var hur alla dessa olika egenutnämnda kost och träningsexperter som skrivit spaltmeter om hur man ska äta på ett ögonblick ändrade åsikt och menade att det var precis vad de hade förespråkat!!! Jo, jo vad gör man inte för att slippa erkänna att man inte hade torrt på fötterna...

Nåja jag kan konstatera att debatten lade sig en smula och blev betydligt försiktigare i några veckor men nu börjar kostråden blossa upp på nytt. Det senaste jag läste var läkaren och professorn Tom Saldeen som i en artikel i tidningen Medicinsk Access under rubriken Vi behöver uppnå en balanserad omegadiet http://medicinskaccess.se/images/arkiv/1_2009/omega3.pdf. Saldeen har även skrivit boken Allt om Omega-3 Vitaminet från havet.

Man kan i korthet sammanfatta artikeln med att vi behöver äta mer omega-3 i förhållande till omega 6 man ska äta två gånger mer omega 6 än omega 3 men men i sverige äter vi 6 ggr mer omega 6 och USA äter man 15 ggr mer omega 6. Omega 6 behövs men i övermått kan det bli skadligt. Saldeens bok är en rakt igenom lång lista på omega 3 fettets alla gynnsamma effekter på människokroppen och inte minst hjärnan. Jag är helt överens med Saldeen omega 3 är fantastiskt, men behöver vi verkligen en diet till?

Låt oss förenkla istället och uppmana till att äta mer omega 3. Omega-3 fetter finns i vegetabiliska oljor och i fet fisk och skaldjur. Det omega-3 fett man finner i vegetabiliska oljor såsom linfrö-, raps-, valnöt-, hampa- och solrosolja samt valnötter och linfrön har kortare fettsyrekedjor än det omega-3 fett man finner hos feta fiskar och skaldjur. Det är främst det marina omega-3 fettet som man finner hos feta fiskar och skaldjur som har uppmärksammats för sina många hälsoeffekter. Lax är känd för att innehålla mycket omega-3 men det beror faktiskt på hur den är uppfödd. Den bör ha levt på krill och liknande för att innehålla mycket omega-3.

MVH Åsa-Helena

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag håller med dig fullt ut, anser inte att vi behöver ha fler dieter än det redan finns utan som du säger förenkla saker istälet. Det behövs bättre kunskap inom detta område och att man ser enkelheten och helheten.



Super bra blogg måste jag säga, som jag i förbifarten råkade hitta :)!!



Emma

2009-03-28 @ 11:04:04
URL: http://norrlanskgudinna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att du gillar bloggen! Jo det där med kosten har blivit så invecklat att man undrar hur arten ska klara sin fortlevnad...:-) Vänliga hälsningar Åsa-Helena

2009-03-30 @ 21:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0