Spinning - högintensiv träning?

I en amerikansk studie mätte man träningsintensiteten på två stycken spinningpass på 45 min. respektive 35 min. Man mätte och räknade ut Vo2 max på 20 stycken friska kvinnor och lät dem delta på två spinningklasser. Klasserna videofilmades och deltagarna fick skatta sin upplevda ansträngning och Vo2 data mättes varannan minut. Det visade sig att under 45 minutersklassen befann sig deltagarna över mjölksyratröskeln under 52 % av klassen. Under 35 minutersklassen tillbringades 38 % av tiden över mjölksyratröskeln.  Man var också bitvis över Vo2 max under sammanlagt 5-14 minuter (beroende på vilken deltagare man mätte). Detta innebär ju att träningen blir högintensiv. Detta menar forskarna är relevant för såväl träningseffekter och hälso/skaderisker med träningen. Detta kanske är någonting vi instruktörer ska tänka på när vi kör våra klasser? Om deltagarna befinner sig på den träningsintensiteten så stor del av tiden, så förloras ju viktig aerob träning. Riktlinjerna brukar vara att man ska ägna 90 % av passet åt aerob träning.


När jag var ute och surfade kom jag apropå fysiologisk testning över den här intressanta U-tube filmsnutten som är en reklamfilm om testning av ventilatory threshold (VT). Mycket lärorikt och jag vet - lite nördigt:-)  Jag har en förmåga att snöa in.
Dock känns det som att det är dags att snöa in litegrann och uppdatera mig och friska upp kunskaperna. Har tillbringat mycket tid åt andra förkortningar såsom KBT, KPT, ART, ACT, DBT på min väg mot drömjobbet...

Om testning av VT  http://www.youtube.com/watch?v=danSgxdNEBo



Ha det gott!
Hälsar Åsa-Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0