Snabbsemester i Skåne

Ber om ursäkt för att jag inte skriver förrän nu, men dygnet har inte riktigt räckt till. Detta i synnerhet nu när jag har bestämt mig för att sova mer, men det återkommer jag till. Nåja. i torsdags åkte jag ned till min väninna på Flyinge igen och hade en jättehärlig semester. Jag passar på att lägga in riktigt mycket bilder så att min blogg inte riskerar att bli innehållslös för att citera en Metrobloggare som intervjuades i ja, tidningen Metro. Flickan skrev om mode i sin blogg och skrev att en blogg skulle innehålla bilder och inte en massa text för då blev den alldeles för innehållslös?!! Jag har alltså HELT missuppfattat vad som menas med innehåll! Därför lägger jag in MÅNGA bilder nu så att bloggen inte blir innehållslös :-)
 
Första dagen inledded att Nora fick nya skor av den duktiga hovslagaren Alex. Lilla Leo diggade till radion.

 
Visst är hon en rasande grann häst!


Medan Soffi fixade i stallet kollade jag och Leo in hästhagarna...

 
Soffi undrade vad jag ville göra och jag sa att det inte spelade någon roll. När hon insisterade på att jag skulle förslå något så kom jag på att jag inte hade sett The turning torso i Malmö, så då åkte vi dit.

 
Personligen blev jag inte så imponerad över torson faktiskt. Jag tyckte att det såg ut som att den redan började bli solkig, så det lär inte bli roligt att göra rent den den sen. Tjing för att slippa det. Nåja, husen framför var byggda i Hammarby sjöstadstil och jag kan inte låta bli att tycka att blir för stelt. Det är för lite gräs och grönska och alldeles sterilt. Det blir för konstgjort för min smak, men det är ju tur att vi alla är olika.


Självklart var vi även i Lund och då måste man ju fota domkyrkan (det är väl domkyrkan jag har fotat?..eh? host host). Leo nickade i alla fall när jag frågade honom...

Så här ser det ut på en del gator i Lund. Är det inte vackert?


Lomma beach. Det här är ett hett ställe numera. Området är också grymt exploaterat öh, jag menar utbyggt och stilen är ja, precis som i Malmö och Hammarby med flera ställen. Här är dock betoningen mer på att det är bra att ha pengar när man bor här. Jag menar så att man har råd att lägga upp yachten intill bostaden, inte helt långt ifrån vrålåket man har på parkeringen.
Leo upptäckte att det var jättekul att bada och jag upptäckte att det var smart att smörja in sig med MASSOR av solskyddskräm. Jag läste Lisa Marklund och tyckte att boken Livstid var spännande. Dock tyckte jag kanske att personerna i boken inte riktigt blev levande utan de blev lite väl distanserat beskrivna. Enligt min smak alltså. 

Jag sov jättegott i Soffis gästrum och jag blev väckt av en levande liten väckarklocka som heter Leo
Han upptäckte att det går att lyssna på musik med min mobil och det var jättekul.


Man kan ju inte åka till Flyinge utan att ha sett lite ridning. Här galopperar Soffi en något stallmodig Nora. Tro det eller ej, men jag red faktiskt en liten stund. 172 cm över manken kändes väldigt högt måste jag säga och jag höll mig till skritt och trav. Jag tror att det var 15 år sedan jag red, kanske mer.


 
När vi kom till Staffanstorp stannade vi till vid örtaträdgården där och fikade och vet ni vad jag fick tag på! Jo äkta gammaldags äppelmust. Sån där härlig hemmagjord variant som vi gjorde när jag var barn och tillbringade somrarna i Falkenberg. Då plockade man äpplena i trädgården och åkte till musteriet med dem och fick en helt fenomelt god sommardricka och som var betydligt hälsosammare än dagens läskeblask. Självklart åt vi kaka till. Jag tog solroskaka och Soffi tog kanelkaka och så tog vi grädde till såklart. Det är bara hälsosamt...

Efter det äventyret var det bara att åka raka vägen tillbaka och packa resväskan för hemfärd till kära gamla Solna igen. Under resan hann jag läsa färdigt Lisa Marklund och skriva lite på ett av mina bokprojekt. Dock gjorde jag detta för hand vilket ju är helt fel om man åker första klass på tåget. Så gott som alla satt och knappade på sina datorer. Själv hade jag bestämt mig för en datorfri helg och det fick jag, bortsett från en google sökning på The turning torso. Efter en riktigt härlig minisemester var jag åter på jobbet på måndag, och jag kanske är konstig, men jag älskar det!

Kramar från Åsa-Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0