Härliga träningspass i ryggen

I fredags ägnade jag mig åt lite hederlig hemträning med mina gamla goa hantlar och min lika gamla Reebok spinningcykel. Det är faktiskt ganska slående hur enkelt det är att träna igenom sin kropp hyggligt fast att man bara har tillgång till hantlar.


Jag har också kört några sköna PT pass som jag faktiskt känner mig riktigt inspirerad av. Det känns förövrigt så himla roligt med träningen just nu. Vad sägs om uppvärmning med jogging, sen zig zag steg. Därefter växlande ben mot trappsteg, därefter löpning med nudda händerna i golvet var tionde steg. Boxning mot pad och mitsar (jag håller i dem och den tränande boxas). Därefter kör man hårdträning med pilatesboll. Övningar som kålmasken med underbenen mot pilatesboll är grymma. Knäböjar med ena benet på pilatesboll är helt makalöst jobbigt och effektivt. Situps och ryggresningar är ju obligatoriskt. Sen lade jag in chins men med avlastning iform av tjocka gummiband som man knyter ihop och står i. Helt perfekt för då får man nämligen kroppen i samma position som när man kör helt fritt och inte som när man kör i maskin.
     
Oj oj vad ryggen får jobba.

Så småningom kom jag upp...

Sedan lade jag in koncentrationscurls sittande på pilatesboll och det är ju kanon! Enda nackdelen med den övningen är att den tar dubbelt så lång tid som stångträning, cable och maskin. Sen lade vi in en mördare och det är bröstpressar och tricepspressar mot pilatesbollen. Sist men inte minst kvastträning som rörelse och flexibilitetsträning. Jag ska ta mig i kragen och fota lite övningar kring detta. Det är fantastiskt bra träning både för att förebygga skador men även som rehab, inte minst för frozen shoulders m.m.

Ha det gott!
Träningshälsningar 
 Åsa-Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0