Öppet hus på Balance Solna

Lite senare, framåt elva-tiden begav jag mig i sällskap med min väninna och instruktörskollega Helena till öppet hus på Balance gym som öppnar i dagarna på Gårdsvägen 10 i Solna.

Helena vid den fina entrén. Synd att jag är så kass på att fota...

Vi gick runt i de stora, ljusa och rymliga lokalerna och trots att det fortfarande var lite av en byggarbetsplats ännu så kunde man få en god uppfattning av gymmet. Det är inte mycket som saknas. Kan inte komma på något. Stor fin och ljus uppvärmningsdelmed massor av uppvärmningsmaskiner, gymdel med maskiner från Life Fitness som har separata viktmagasin så att man inte kan fuska. Du har alltså ett viktmagasin för varje arm eller ben så att du inte kan åka "snålskjuts" på det starkare benet eller armen. En väl tilltagen avdelning för fria vikter och förstärkningsmatta om man vill köra riktigt tungt. Aerobicssalen ligger nedre våningsplanet och är jättestor och ljus och vägg i vägg ligger spinningsalen som rymmer ca 40 cpinningcyklar av märket Le Mond. En jättebra cykel som har aerostyre och är reglerbart framåt och bakåt och sadeln likaså. Jag har kört klasser på den cykeln och det är bra känsla i den hojen. Man sitter lite mer upprätt på den i och med att styret är vinklar mer uppåt, men samtidigt kan jag tänka mig att det är mer ergonomiskt om man ska tänka på att det är motionärer som ska träna.  Visserligen är jag själv ett Schwinn freak efter att under ett stort antal år kört på Reebok cyklar. När jag gick över till Schwinn tyckte jag att det var betydligt mer cykelkänsla och dessutom kräver inte Schwinn på långa vägar så mycket underhåll. Hur det är med Le Mond vet jag inte. Ja, ja nog om det. Spinningsalen var för övrigt också mycket välplanerad och man har lyckats att få den klassiska  stolpen som nästan alltid finns i gym och större lokaler att vara belägen så att ingen deltagare skyms och det är en prestation. Deltagarna sitter på två plan (avsatser?) så att de längst bak ser instruktören utan problem. Luftuttaget så ut att vara REJÄLT tilltaget räknade till hela sju JÄTTEhål som var avsedda för till och frånluft så det lär knappast bli kvavt av dessa att döma.
Jättefina omklädningsrum och till många föräldrars stora lycka -barnpassning. Det lär nog dröja innan ungarna tröttnar på de där klätterställningarna och lekattiraljerna de har där. Hade nästan lust att klättra där själv...
Klassutbudet är lite annorlunda mot traditionella gym och man har stort fokus på funktionell träning och tycks inte ha så mycket av Les Mills koncept om de har något, vet inte.
Kostnaden för korten är kraftigt rabbaterade nu de första veckorna. Jag tyckte att de sa att de låg kring 400kr  för att längre fram höjas med ett par hundralappar och senare läggs en medlemsavgift på 900kr på de som köper kort senare. Jag hoppas att jag uppfattade det rätt, jag lyssnade bara med ett halvt öra för jag stod och glodde i spinningsalen-så klart!
I februari kan ickemedlemmar komma dit och provträna och det ska jag absolut göra.

Jaha efter det fortsatte denna oförskämt lyxiga dag med att jag och Helena promenerade till Fjärilshuset och åt lunch

Det är inte mycket som slår en kräftstjärtssallad som den här


Sen värmde vi oss med - Caffe Latte så klart! Och jag ska vara kostrådgivare? Vad skulle Anna Skipper ha sagt om detta? Nåja som tur är dricker jag inte såhär mycket kaffe i vanliga fall och om jag ska vara ärlig så drack jag EN kopp till, men det berättar jag mer om i morgon för nu ser Svenne riktigt sur ut.
Kram Åsa-Helena 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0