Annika Dahlqvist ledsen över föga smickrande utmärkelse

Annika Dahlqvist har tilldelats det inte alltför åtråvärda priset som "Årets förvillare" av Föreningen Vetenskap och Folkbildning. I sina skäl till utmärkelsen anger föreningen att Dahlqvist under året har uttalat sig på ett särskilt ovederhäftigt sätt om kopplingen mellan kost och sjukdom och man skriver vidare:
"Som läkare har Annika Dahlqvist ett särskilt ansvar för att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Att i stället sprida okunnigt tyckande och direkta felaktigheter är att missbruka sin ställning och det motiverar att hon får utmärkelsen Årets förvillare." Läs mer om detta genom att följa länken nedan:
http://www.vof.se/visa-folkbildare 

Nåja, precis som med det mesta så ser jag inte det hela fullt så svart-vitt. Personligen tycker jag att Annika Dahlqvist även har gjort en hel del bra saker genom att peka på den fettfobi som har rått i vårt land i många år. Hon har också pekat på proteinet som en mättande makronutrient och hon har också framhållit vikten av att äta naturliga råvaror. Men tyvärr drog hon enligt min mening det hela för långt. Denna "hallelujarörelse" förfäktade till slut tankar om att LCHF dieten inte bara borgade för viktnedgång utan i slutänden skyddade den mot cancer och sjukdomar så till den milda grad att man kunde strunta i både mammografin och svininfluensavaccinet. (Det var så hon citerades i pressen, vilket bidrog till utmärkelsen.)

Föreningen Vetenskap och Folkbildning kritiserar också Dahlqvist för att hon föredrar konspirationsteorier framför att väga fördelar och nackdelar med de rekommendationer som ges. Detta påstående tycker jag blir väldigt ensidigt. Tvärtom skulle jag vilja påstå att det ligger något sunt i att även se till vilka som har intressen av att olika kostrekommendationer framhålls som de "rätta". Att bortse ifrån att livsmedelsindustrin har stora möjligheter att påverka på olika sätt tycker jag däremot är naivt.

Några andra iakttagelser jag gjorde under året som gick var det faktum att många läkare började skriva och uttala sig om kost som om de vore kostexperter. Detta tycker jag är ett uttryck för hur läkartiteln missbrukas. En läkare är inte mer kostexpert än vad gemene man är, men läkartiteln ger tydligen legitimitet att uttala sig inom allt mellan himmel och jord.

Det sorgliga är att nyanserade budskap med en nyanserad helhetssyn sällan når fram. De som gör sig gällande idag inom hälsa har oftast inte alls några djupa kunskaper inom hälsa eller vetenskaplig metodik och källgranskning, men desto oftare djupa kunskaper om marknadsföring...

Personligen kommer jag envetet arbeta vidare med en helhetssyn på kost, kropp och knopp - helt utan kunskaper om marknadsföring...:-)

Kram Åsis




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0