Journalistfrågor väckte tankar om begreppet ortorexi

På den senaste tiden har jag mycket glädjande blivit kontaktad av en del journalister som har hittat mig någonstans ute i cyberspace och blivit intervjuad av dem när det gäller kost, träning och viktproblematik. Nu senast blev jag kontaktad av en skribent som skulle skriva en artikel för ett symposium med WHO och artikeln handlade om ortorexi. Ortorexi anses betyda att någon är "så hälsosam att det blir ohälsosamt". Jag tycker att det här begreppet är olyckligt och missvisande. Om man tränar och begränsar sitt födointag så mycket att det blir ohälsosamt så har man en ätstörning punkt slut. Uppfyller man inte kriterierna för anorexia nervosa så gör man det för anorexia nervosa utan närmare specifikation (AN UNS) och det finns ingen andledning att snurra till det med ytterligare ett begrepp som får det hela att låta lite mindre allvarligt än anorexia. Behandlingen är precis den samma och beteendet är precis detsamma så varför denna nya modediagnos?
Rolf Glant som har arbetat i över 20 år med ätstörningar delar min uppfattning. Se länk till artikel nedan:
http://www.medivia.se/AN/ortorexi.htm

Däremot ställde skribenten en del andra intressanta frågor. B. a. undrade hon om Sverige var ensamt om att ha så stort fokus på att äta nyttigt och det kan åtminstone inte jag svara på. Vad tror ni?
För egen del ser jag två stora problem idag och det är den enorma flora av olika kostråd som gör ungdomarna förvirrade och det faktum att de mest blir exponerade för fotografier och mediabilder som alla är retucherade.


Ha det så gott
Kram Åsa-Helena

Kommentarer
Postat av: Ester

jo, Svenskarna tänker väldigt mycket på vad dom stoppar i sig, iallafall känns det ´som det, jag har en mamma som typ är insat...

2009-08-24 @ 19:51:57
URL: http://keepitfresh.blogg.se/
Postat av: Åsa-Helena

Ja, kanske är det så. Talade dock med min bror som bor i Miami emellanåt och han menade att det i USA, beroende på var man bor kunde vara ett extremt hälsotänk, medan andra områden var helt tvärtom. Det har ju i alla fall hetat att svenskarna har varit så nyttiga med sitt knäckebröd, gröt och mjölk...

2009-08-28 @ 07:59:35
URL: http://formsnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0