Annika Dahlqvist lurar svininfluensan och struntar i cellprovtagning och mammografi

Tja jag vet inte riktigt vad jag ska säga om kostdoktorn Annika Dahlqvists senaste uttalande. Hon påstår nu att hon och alla hennes anhängare som äter LCHF-dieten inte behöver vara rädda för svininfluensan. Hon tycker också att det är larvigt med både mammografi och cellprovtagningar, för med hennes diet ligger hon inte riskzonen, säger hon. Hon menar att fler människor dör av felaktiga kostråd medan bara ett fåtal dör av bröst och livmoderhalscancer. Tänk att jag hänger inte riktigt med där. Jag tror inte cancerfonden håller med om att bara ett fåtal drabbas av bröst och livmoderhalscancer. Det känns respektlöst med sådana uttalanden mot alla oss som har anhöriga som har drabbats. Hon spelar också ett högt spel när hon använder sig själv som exempel. Måtte hon inte bli sjuk, för det vore ju väldigt nesligt för hennes hypotes...LCHF anhängarna må tala sig hesa om sin diet, men nu är det ju faktiskt så att viktbalans inte bara handlar om vilken diet man ägnar sig åt utan det finns faktiskt fler faktorer att ta hänsyn till såsom psykologiska, fysiologiska och sociala. Den viktigaste komponenten av dem alla är motionen men den kommer ofta i skymundan i dessa närsynta resonemang. Vill du göra vad du kan för undvika diabetes typ II så börja med att konditionsträna och sen kan du fundera på om du vill rulla ihop ostbitar kring en rejäl klick med smör eller inte...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0