Annika Dahlqvist anmäler dietist för myndighetstrots

Läkaren Annika Dahlqvist hävdar att dietisternas ordförande Elisabeth Rothenberg ägnar sig åt myndighetstrots eftersom hon har mailat till samtliga dietister i Sverige och skrivit att de inte får ge lågkolhydratkost i klinisk verksamhet. Hennes motiv är att patienterna bör stå under intensiv medicinsk övervakning eftersom det saknas samma dokumentation som det finns för traditionell behandling och hon menar att det finns risker med denna kostomläggning.

Själv tycker jag som jag redan har skrivit, att kostdebatten är sinnessjuk. Och det sorgligaste är att unga människor blir helt förvirrade av alla olika kostråd. I synnerhet de som redan har det besvärligt med sitt ätbeteende. När jag också hör om psykologer som rekommenderar märkliga dieter till patienter med ätstörning blir jag än mer nedslagen.

Vi har en fantastisk del av hjärnan som heter hypotalamus. Den är expert på vad vi behöver i matväg och reglerar hunger, mättnad och törst m.m. Tänk om vi kunde träna oss på att lyssna på den istället för en massa extrema kostråd.

Sen vore det också intressant att få höra om alla personer som har provat de fantastisk dieterna och misslyckats med att gå ned i vikt eller förbättra hälsan. Var finns självkritiken?



Kram Åsa-Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0