Fettförespråkare bildar bolag

Ingen har väl missat hög fett och protein och låg kolhydratsmetoden LCHF och Annika Dahlqvist? Om ni har det så kan ni gå in och läsa lite på hennes blogg om ni är intresserade. Hennes blogg är en av de mest välbesökta i landet och hon är alltså läkaren som först blev varnad av socialstyrelsen för att hon gav kostråd som inte låg i linje med beprövad vetenskap men som sen fick rätt när det gäller kostbehandling av patienter med diabetes.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=p_class_msonormal_style_margin1

Nu bildar flera av fettspråkarna bolag för att lära läkare om kost. VD för bolaget är juristen och författaren till boken Fettskrämd, Lars-Erik Litsfeldt och syftet är att de ska tjäna pengar på en rad olika sätt som medlemskap, rådgivning via företgets sajt, utbildningar och föredragshållning. Andra delägare är Bitten Jonsson, Frank Nilsson, Åsa Lundberg, Erik Edlund, Per Wikholm och Nils Bruhner.  Hittills har man arbetat gratis och nu vill man alltså få tillbaks för de år och den tid de har lagt ned. Undertecknad tror dock inte att att de inblandade har arbetat helt utan bröd eftersom de ju faktiskt har haft stora framgångar med sina böcker, men vad vet jag.

När det gäller Annika Dahlqvist som tidigare fick en laptop insamlad åt sig eftersom hon inte ville tära på familjeekonomin som fått stryka på foten för allt idéellt arbete hon har lagt ned,  så är hon inte delägare men ska förmodligen hålla en del föredrag.

När det gäller Annikas inställning att man inte ska tjäna pengar på verksamheten så tycker jag att hon gör helt fel. Hon vill ju bedriva egen forskning kring ämnet och behöver alla pengar hon kan få, då förstår jag inte varför hon inte utnyttjar den enomra potential hon har att tjäna pengar via sin blogg, varumärke m.m. Nåja det är bara min åsikt. Annika själv tycks vara en mycket prestige person som är väldigt engagerad i det hon gör. Själv skickade jag en fråga till henne för några år sedan och fick utförligt svar efter EN TIMME! När jag mailade Rössner så var han bortrest i flera månader enligt mailsvaret... Han tjänar nog pengar i alla fall... :-)
Men som sagt, inget ont idet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0